Naučíme Vás létat – aneb jak se stanu pilotním žákem
Kdy a kde mohu zahájit výcvik?
Po dovršení věku 15 let, u nezletilých je nutný souhlas obou rodičů. Létat budete v letecké škole a na letišti Aeroklubu Hořice, o víkendech a soustředěních během letních prázdnin.
Jak se stanu členem aeroklubu?
Zasláním přihlášky do AK Hořice, telefonem, písemně, e-mailem nebo využijte našeho kontaktního formuláře (preferujeme). Všechny zájemce vyrozumíme a pozveme k úvodní schůzce, Příprava před startemkde se dozvíte další podrobnosti.
To ale zřejmě nestačí?
Další nutnou podmínkou je úspěšné absolvování lékařské prohlídky u pověřeného lékaře před praktickým výcvikem. Není třeba se obávat, nejste kosmonaut a prohlídka není snad ničím vyjímečná, několik podobných už jistě máte za sebou.
Tato prohlídka se periodicky opakuje i později a je povinná pro všechen létající personál.
Konečně začnu létat?
Ještě ne, začneme teoretickou přípravou v rozsahu cca 50 vyučovacích hodin ze šesti předmětů (aerodynamika, přístroje, meteorologie, navigace, stavba letadel a předpis) Vaším prvním větroňem bude Blaník zpravidla v období leden až březen. Po úspěšném přezkoušení se stáváte žákem elementárního výcviku, který zahájíte během března nebo dubna.
Před výukou teorie také složíte první finanční zálohu, která, pokud vytrváte, bude později přičtena k záloze na létání.
Jak probíhá elementární výcvik?
Celý elementární výcvik absolvujete na dvoumístném cvičném větroni L-13 Blaník. Máte možnost výběru dvou výcvikových osnov – univerzální a aerovlekové. Osnovy se liší hlavně způsobem vzletu kluzáku a celkovým počtem povinných letů. Univerzální (navijáková) osnova vychází finančně poněkud výhodněji, výcvik však trvá úměrně déle. Uchazeč ale během výcviku zvládne oba způsoby vzletu kluzáku – navijákový i aerovlekem.
Vždy ale začnete seznamovacím letem. Naučíte se létat rovně, zatáčet. Poté přejdete k nácviku vzletu, přistání a vlastních letů po okruhu letiště. Zvládnete i nácvik řešení mimořádných letových situací, kdy se simulují závady v řízení, přerušení vzletu, přistání do omezeného prostoru atd.
Dále se naučíte vyhledávat, nalétávat a ustřeďovat stoupavé Navijákový způsob startuproudy a základní prvky vyšší pilotáže, např. vývrtky, pády, ostré zatáčky.
Zde, před prvními samostatnými lety, musíte složit zkoušku palubního operátora k obsluze a používání palubních letadlových radiostanic.
Zvládnete-li všechny úlohy, čeká Vás přezkoušecí let s inspektorem a po jeho úspěšném odlétnutí následují samostatné lety. Zbývá navigační let s instruktorem po zadané trati. Pak „jen“ výcvik ukončíte složením teoretické a praktické zkoušky.
Tyto zkoušky každoročně vypisuje a organizuje Úřad pro civilní letectví ČR. Úspěšným vykonáním těchto zkoušek získáváte průkaz pilota kluzáků.
Kolik zaplatím a jak dlouho bude výcvik trvat?
Jednoznačná odpověď není. Vše totiž závisí na schopnostech žáka a hlavně na jeho docházce a aktivním přístupu. Všeobecně je třeba počítat s částkou min. 25 000 Kč (reálně vyjde celý výcvik, tj. do získání pilotního průkazu, spíše kolem 30 000 Kč u aerovlekové osnovy). Tuto částku samozřejmě neplatíte najednou, ale před letovou činností je třeba mít vždy kladný finanční zůstatek, který pokryje plánované lety.
Doba trvání elementárního výcviku, v případě intenzívní činnosti žáka, může být i 1 rok (tedy 1 sezóna), ve většině případů je ale delší.
Získal jsem průkaz pilota kluzáků, co dál?
Pokračujete ve sportovním výcviku. Zde se věnujete výkonnému létání, nejprve samostatné splnění úloh pro získání mezinárodního odznaku FAI D, tzv. „stříbrné C“. To znamená uletět přelet na vzdálenost 50 km, dosáhnout převýšení 1000 m a splnit podmínku nepřerušeného letu o délce trvání 5 hodin. Zlín Z-43 Dále převážně plachtařským přeletům po dané trati, delším než 100 km, máte možnost létání ve vlně, výcvik létání podle přístrojů apod.
Můžete se přeškolit na výkonnější a převážně jednomístné typy kluzáků. Další možností je výcvik na motorovém kluzáku L-13 SW Vivat.
Vše je podmíněno získáním dostatečných zkušeností, požadovaného náletu hodin a hlavně pravidelnou ocházkou a letovou činností člena.
Život v aeroklubu ale nebude jenom létání?
Všichni členové aeroklubu mají tzv, brigádnickou povinnost, kdy každý člen musí ročně odpracovat stanovený počet hodin. Práce spočívají v údržbě letadlové a další pomocné techniky, údržbě vlastního areálu letiště včetně údržby dráhového systému.
Aeroklub funguje na základě dobrovolného členství a bez nároků na odměny pro jakéhokoliv člena včetně instruktorů létání. V částce, kterou zálohově platíte za odlétané hodiny, jsou tedy zohledněny pouze náklady spojené s provozem techniky a souvisejících činností.
Letecké sporty jsou náročné i na volný čas a bez opravdového, aktivního zájmu o věc nejspíš nebudete postupovat vůbec nebo jen velmi pomalu. Pravděpodobně již nebudete stíhat provozovat další sport na jiné než rekreační úrovni.